top of page
höstpadel.jpg

PADELIN SÄÄNNÖT

​

Joukkueiden kokoonpano

Padel-ottelu pelataan aina nelinpelinä, eli ns. 2 + 2 muodossa. Harjoitusmuotona toimii hyvin myös 1 + 1.
Harjoitusmuoto pelataan yleensä ristiruutuun. 

​

Pelin kulku

Pelissä joukkueen tulee pelata pallo aina vastustajan puolelle kenttään. Pallo saa maahan osumisen jälkeen osua verkkoseiniin tai laseihin, jonka jälkeen sen voi palauttaa vastustajalle. Pallo ei saa koskaan osua kahta kertaa maahan samalla puolella. Lasien kautta pallon voi myös palauttaa vastustajalle, verkkoseinän kautta ei.

Osumalla verkkonauhaan ei ole pelin aikana väliä, kunhan pallo osuu vastustajan puolelle kenttään. Pisteen pelissä saa aina se, jonka vastustajajoukkue ei onnistu palauttamaan palloa kenttään.

Pallon saa pelissä lyödä vastustajan kentän kautta yli sivu- tai takaseinästä – tästä lyöjäjoukkue saa pisteen. Pallo saa pelissä osua kenttäosuman jälkeen mihin tahansa kenttärakenteisiin ja peli jatkuu, pois lukien valotolpat.

​

Pelialue

Pelialue ulottuu kentän ulkopuolelle kenttäaukosta 2x8m. 2m ulospäin kentästä ja 4m molemmilla joukkueilla kentän suuntaisesti. Pallo on mahdollista pelata takaisin kenttään vastustajan puolelle tuolta 2x8m alueelta. Pallon voi lyödä sivuseinän yli tai kenttäaukosta. Pallo ei saa osua maahan kentän ulkopuolella.

​

Syötöt

Syöttövuoron aloittaja määritetään aloituspallolla. Aloituksessa jokainen pelaaja koskee palloon kerran. Kaikkien koskettua palloon, on pallon mentävä vastustajan puolelle. Aloituspallon voittaja saa valita sekä kenttäpuoliskon että syöttövuoron.

Syöttö tapahtuu ristiruutuun. Ensimmäinen syöttö tapahtuu oikeanpuoleisesta eli ykkösruudusta. Seuraava syöttö kakkosruudusta, näin jatketaan vuorotellen. Syöttö tapahtuu alakautta, lyönnin lähtiessä vyötärön alapuolelta. Pallon annetaan pompata syöttöviivan takana ennen lyöntiä. Syötön aikana ei saa kävellä tai hyppiä ja vähintään toisen jalan on oltava maassa. Jalkojen on oltava syöttöviivan takana. Pienet syötönaikaiset, syöttöön vaikuttamattomat jalkaliikkeet ovat hyväksyttyjä.

Pallon on pompattava vastustajan puolelle ristikkäiseen ruutuun, jonka jälkeen se saa osua verkkoseinää lukuunottamatta mihin vain. Syöttö ei voi olla liian lyhyt eli pallon ei tarvitse pompata ulos ruudusta. Syötön osuttua ruutuun peli on käynnissä ja pelialueena toimii koko kenttä.

Syötön on annettava pompata ruudussa kerran ennen palautusta. Syötön voi pompun jälkeen antaa osua laseihin ja pelata sen jälkeen tai vaihtoehtoisesti sen voi palauttaa taka- ja/tai sivulasin kautta. Syöttö, kuten muut pallot, tulee palauttaa vastustajan puolelle kenttään. Ei siis laseihin tai verkkoseiniin.

Syöttöjä on kaksi, samoin kuin tenniksessä. Mikäli syöttö osuu verkkonauhaan ja on muutoin laillinen, saa uuden syötön. Mikäli syöttö osuu nauhaan ja on laiton, syöttäjä syöttää kakkossyötön tai menettää pisteen, mikäli kyseessä oli jo kakkossyöttö.

​

Peliverkko ja sen mahdolliset ylitykset

Pelaaja tai maila ei saa koskaan osua verkkoon. Molemmista seuraa automaattisesti vastustajalle piste. Vastustajan puolella pallon lyöminen on sallittua ainoastaan tilanteessa, jossa pallo on tulossa omasta takalasista jo kimmonneena takaisinpäin. Verkon yli hyppääminen on sallittua vain samassa tilanteessa eli kun pallo on lasin kautta palaamassa takaisin. Vastustajan puolelle saa kenttään hypännyt osua vasta, kun hyppääjä on lyönyt pallon vastustajan kentän kautta ulos kenttäalueelta. Pallon pitää siis olla ulkona kentältä ennen kuin ”hyppääjä” osuu maahan vastustajan puolella.

​

Lasiseinään ja kentän kulmiin osuvat pallot

Mikäli syötössä pallo osuu verkkoseinän tai lasin reunaan, tulkitaan syöttö oikeaksi, jos se ei kosketa verkkoseinää tai kimpoa takaisinpäin. Pallon kimmotessa vaakasuuntaisesti 90 asteen kulmassa katsotaan pallo oikein syötetyksi. Pelissä pallon osuessa kentän alakulmiin on pallo oikea, mikäli se pomppaa ylöspäin.

​

Pistelasku

Pistelasku on tennistyyppisesti 15, 30, 40, peli. Tasatilanteessa 40 – 40 tarvitsee kaksi peräkkäistä pistettä pelin voittoon. Tällöin 40 – 40 tilanteessa yhden pisteen voittaneella on niin kutsuttu ”etu”, kahdesta voittaa pelin. Ottelu pelataan mallilla paras kolmesta erästä. Yksi erä pelataan kuuteen peliin. 

​

Tie-Break

Erän ollessa 6-6 tilanteessa, se ratkaistaan pelaamalla tie-break. Tie-break pelataan 7 pisteeseen ja voittoon vaaditaan kahden pisteen ero. Tie-break alkaa sen pelaajan syötöllä, jonka vuoro olisi seuraavaksi ollut. Hän syöttää yhden pisteen ykkösruudusta. Tämän jälkeen pelaa seuraavaksi syöttövuorossa ollut vastustaja ja hän aloittaa kakkosruudusta syöttäen kaksi pistettä. Syöttövuoroa vaihdetaan tästä eteenpäin kahden pisteen välein ja 1. syöttö pelataan kakkosruudusta. 

​

Pelikäytännöt

Padelia pelataan hyvässä urheiluhengessä. Syöttövuorossa olevan pelaajan odotetaan sanovan pelin sen hetkinen pistetilanne aina ennen syöttöään. Syöttöä vastaanottava joukkue tuomitsee syöttöpallon IN (sisällä) tai OUT (ulkona). Pallon oikeellisuudesta päättää kaikissa tilanteissa vastaanottava joukkue. 

Pelipari yhdessä päättää pelin alussa kumpaa puolta kukin pelaaja joukkueessa pelaa. Puolia voi vaihtaa erän päätyttyä. Hyviin pelikäytäntöihin kuuluu ilmoittaa vaihdoksesta vastustajajoukkueelle. 

 

Taktiikka

Padeliin kuuluu oleellisesti jatkuva vuorovaikutus peliparin kanssa. Pelin aikana pelikaveria voi pyytää katsomaan pallon pompun laillisuuden huudolla ”katso” jos toinen on aikomuksissa lyödä ja itse olettaa pallon olevan esimerkiksi pitkä. ”OUT” huuto tarkoittaa automaattisesti pisteen päättymistä eli mikäli huutaa OUT ja pallo onkin kentässä, palloa lyönyt joukkue saa pisteen. 

​

Padelissa tavoite on tehdä voimakkaiden lyöntien sijasta ennen kaikkea tarkkoja lyöntejä. Usein juuri pallon oikealla sijoittelulla menestyy  parhaiten. Parin kanssa on hyvä liikkua kentällä aina linjassa. Verkolle noustaan yhdessä aina kun mahdollista ja takaosaan peruutetaan tarvittaessa, jälleen samassa linjassa. Jatkuva kommunikointi pelin aikana on aina toivottavaa! 

Padelkysymyksiä? Ota yhteyttä

Kiitos viestistäsi!

bottom of page